Beer advocaten

aansprakelijkheidsrecht
& letselschade
aansprakelijkheidsrecht & letselschade
Nl En
1Banner_2_Rijksmuseum_brug.png - 18.11.2014 | Interview met Josée van de Laar over Keurmerk Letselschade in nieuwsbrief van Slachtofferhulp Nederland
 

18.11.2014 | Interview met Josée van de Laar over Keurmerk Letselschade in nieuwsbrief van Slachtofferhulp Nederland

Slachtoffers met letselschade kunnen voor juridische bijstand terecht bij talloze expertisebureaus en advocatenkantoren. De kwaliteit van de rechtshulpverlening varieert sterk. Het Keurmerk Letselschade scheidt het kaf van het koren.

'Nadat ze recent een ernstig ongeluk hebben gehad, komen letselschadeslachtoffers ineens in een totaal onbekende en ingewikkelde wereld terecht, met een enorm aanbod van letselschade-experts en letselschadeadvocaten.' Aan het woord is Josée van de Laar, advocaat en bestuurslid van Stichting Keurmerk Letselschade. 'De rechtshulpverleners kunnen helaas lang niet allemaal waarmaken wat ze pretenderen. Tegelijkertijd hebben slachtoffers meestal geen idee waarop ze hun keuze voor een letselschadekantoor moeten baseren. Het is eigenlijk maar afwachten of de rechtshulpverlener van hun keuze hen goed zal helpen.'

Strenge eisen

Hoogste tijd voor transparantie en duidelijkheid voor het slachtoffer, zo meenden onder meer Slachtofferhulp Nederland, de Vereniging van Letselschadeadvocaten (LSA) en de Vereniging van advocaten voor slachtoffers van personenschade (ASP). Zij richtten in 2007 het Keurmerk Letselschade op. Josée van de Laar: 'Met het keurmerk willen we slachtoffers houvast bieden. Kiezen ze voor een kantoor met een keurmerk, dan weten ze dat ze goede hulp krijgen. Aangesloten advocaten en letselschade-experts zijn allen lid van een beroepsvereniging; de LSA voor advocaten en het Nivre voor experts. Voor het keurmerk moeten zij daarnaast voldoen aan strenge eisen op het gebied van deskundigheid, onafhankelijkheid, transparantie en communicatie.'

Uitgebreide audit

Volgens Josée van de Laar ligt de lat hoog voor kantoren met een keurmerk. 'De stichting heeft een uitgebreide audit ontwikkeld om kantoren te controleren. Dat gebeurt eenmaal per jaar digitaal en eens in de drie jaar via een kantoorbezoek. Bij de digitale self assessment worden vijf zaken op basis van referentienummer geselecteerd. Via een vragenlijst worden die zaken getoetst op de eisen die het keurmerk stelt. Zoals het aantal contactmomenten met de cliënt en de inzet van een medisch adviseur. We volgen kantoren op deze manier jaar in, jaar uit. We weten daarom goed hoe het eraan toegaat en of een kantoor waarmaakt wat het belooft.'

Begrijpelijke verbreding

Dat Slachtofferhulp Nederland het verwijsbeleid verbreedt van keurmerk-kantoren naar ook individuele advocaten die zijn aangesloten bij LSA of ASP, vindt Josée van de Laar begrijpelijk. 'Deze specialisatieverenigingen hebben het keurmerk van de Nederlandse Orde van Advocaten. Dat zegt iets over hun kwaliteit. Er zijn wel twee belangrijke verschillen. Ten eerste heeft de LSA geen controle door een onafhankelijke instantie via een auditregeling. Ik meen dat dit middel de enige mogelijkheid is om kwaliteit te toetsen en dus te waarborgen. Ten tweede wordt het Keurmerk Letselschade toegekend aan kantoren, en niet aan personen. Slachtoffers weten daardoor dat ze altijd goede hulp krijgen, zodra ze bij een keurmerk-kantoor binnenlopen. Ongeacht wie hen bijstaat.'

Bron: Slachtofferhulp Nederland