Beer advocaten

aansprakelijkheidsrecht
& letselschade
aansprakelijkheidsrecht & letselschade
Nl En
1Banner_2_Rijksmuseum_brug.png - 12.08.2014 | AD: MH17-claim tijdrovende en lastige procedure
 

12.08.2014 | AD: MH17-claim tijdrovende en lastige procedure

Nabestaanden van vlucht MH17 krijgen vooruitlopend op een definitieve schadevergoeding zo'n 41.000 euro uitgekeerd. Sommigen hebben inmiddels letselschade-advocaten in de arm genomen. Het advies is vooral om de tijd te nemen. De procedure uitgelegd in vier vragen.

1. Wie zijn mogelijk aansprakelijk in deze zaak?

Malaysia Airlines als luchtvaartmaatschappij. Maar enkele slachtoffers boekten een ticket via KLM, die de vlucht uitbesteedde aan de Maleisische partner. Daarmee is KLM mede-aansprakelijk.

Daarnaast kunnen nabestaanden reisorganisaties waar de reis geboekt is, aansprakelijk stellen. Voor de Nederlanders gaat het onder meer om D-Reizen, WTC.nl, Sawadee, Fox Vakanties, SNP en ATP.nl.

Het is ook mogelijk een land aansprakelijk te stellen. Dat gebeurde na de aanslag op een Pan Am-toestel boven Lockerbie (1988), toen bleek dat Libische geheim agenten de bomkoffer aan boord hadden gesmokkeld. Na jarenlang onderhandelen betaalde Libië in totaal 3 miljard euro schadevergoeding.

Bij MH17 is het juridisch zeer complex. Onderzoek zal bijvoorbeeld de betrokkenheid van Rusland bij de strijd en levering van luchtdoelraketten moeten aantonen.

Beer Advocaten onderzoekt de mogelijkheid om Rusland, Oekraïne of de niet-erkende Volksrepubliek Donetsk aansprakelijk te stellen. 'Van berusting bij nabestaanden is geen sprake', zegt John Beer, letselschadeadvocaat van enkele nabestaanden. 'Ze willen onderzocht hebben wat er is gebeurd en wie ervoor verantwoordelijk is.'

2. Waar hebben nabestaanden recht op?

Op basis van het Verdrag van Montreal moeten luchtvaartmaatschappijen, ongeacht de schuldvraag, 129.200 euro schadevergoeding uitkeren. Als sprake is van een technisch mankement of menselijke fout moet de maatschappij ook de schade boven dat bedrag betalen, tenzij ze een beroep doet op overmacht.

 

'De vraag is dan of sprake is van verwijtbaar handelen', zegt Sander de Lang (SAP Advocaten), die nabestaanden bijstaat. 'Heeft Malaysia Airlines de juiste afweging gemaakt om over het gebied te vliegen? In april zijn daar ook al Oekraïense toestellen naar beneden gehaald.'

Malaysia Airlines keert een voorschot op de schadevergoeding uit van ruim 37.000 euro (50.000 dollar) per overledene. Fors meer dan het internationaal afgesproken minimum van 20.000 euro. Het bedrag komt bij de 3700 euro die Malaysia Airlines eerder toezegde, als tegemoetkoming in de eerste kosten. Hiermee erkent Malaysia Airlines nog geen aansprakelijkheid.

3. Hoe wordt de schade bepaald?

Het gaat om materiële schade, zoals kosten voor uitvaarten en reizen. Maar ook om gederfde inkomsten door het wegvallen van de kostwinner in een gezin of psychisch letsel door het verlies. Dit wordt individueel vastgesteld.

De advocaten komen uit op een mix van de meest gunstige rechtsstelsels van verschillende landen. Zo betaalt Nederland bijvoorbeeld geen smartengeld (affectieschade), maar andere landen wel.

4. Hoeveel tijd hebben nabestaanden?

Advocaten benadrukken dat nabestaanden vooral de tijd moeten nemen. Claims kunnen bij luchtvaartmaatschappijen tot 2 jaar na de ramp worden ingediend, bij reisorganisaties binnen 1 jaar. 'De hoogste prioriteit voor nabestaanden ligt bij identificatie van slachtoffers', zegt De Lang. 'Dan volgen het terugkrijgen van spullen en een onderzoeksrapport. Dat is allemaal belangrijker dan een schadebedrag.'

Ook wordt gewaarschuwd voor Amerikaanse advocaten, die onrealistisch hoge schadevergoedingen beloven en zelf veel geld opstrijken. Zij hebben bij eerdere rampen Nederlanders opgezadeld met wurgcontracten.

Bron: AD