Beer advocaten

aansprakelijkheidsrecht
& letselschade
aansprakelijkheidsrecht & letselschade
Nl En
1Banner_2_Rijksmuseum_brug.png - 12.05.2014 | Interview met Veeru Mewa voor BNR over vermist vliegtuig Malaysia Airlines
 

12.05.2014 | Interview met Veeru Mewa voor BNR over vermist vliegtuig Malaysia Airlines

Er heerst niet alleen onduidelijkheid over wat er met het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines is gebeurd, maar ook welke weg nabestaanden juridisch kunnen bewandelen om een schadevergoeding te krijgen. Paul van Liempt van BNR interviewde Veeru Mewa hierover op 7 mei jl.

De MH370 en haar 239 inzittenden zijn al twee maanden spoorloos. Malaysia Airlines heeft aangegeven dat zij de nabestaanden financieel tegemoet wil komen, maar dat zij wel zelf hun voorstellen moeten formuleren.

Risicoaansprakelijkheid

Veeru Mewa, advocaat bij Beer Advocaten, zet de geldende wetgeving voor aansprakelijkheid bij een vermist vliegtuig uiteen. "Omdat luchtvaart internationaal is, gelden hiervoor internationale verdragen. Het toepasselijke verdrag in deze zaak is zo opgesteld dat er een risicoaansprakelijkheid is. Als je kunt aantonen dat je nabestaande bent, heeft de luchtvervoerder te bewijzen dat hij niets fout heeft gedaan. En dat kan Malaysia Airlines niet."

De vliegtuigmaatschappij heeft daarom al vroeg haar verantwoordelijkheid genomen door families financieel tegemoet te komen, zegt Mewa. "Het verdrag bepaalt dat je de eerste drie, vier dagen na de ramp 'economische nood moeten ledigen'. Dat houdt in dat ze kosten voor familieleden, die naar Maleisië reizen om de ontwikkelingen te volgen, betalen. Daar is Malaysia voor verzekerd."

Shock

Volgens Mewa hebben nabestaanden recht op een schadevergoeding tot 120.000 euro. Ze moeten dan wel kunnen aantonen dat zij schade ondervinden van de gebeurtenissen. "Nabestaanden zijn in shock, willen een uitvaart organiseren of zijn hun kostwinner kwijtgeraakt. Bij elke luchtvaart-ramp zijn dat zo ongeveer de schadeposten."

Volgens Mewa ligt het lastiger om Boeing, de maker van het vliegtuig, aan te klagen. "Hen kun je pas aansprakelijk stellen als blijkt dat het toestel is neergestort door een technisch gebrek. Daar zijn de zwarte dozen voor nodig." Het MH370-toestel is sinds 8 maart spoorloos verdwenen, waardoor voorlopig geen zicht is op bewijs van een technisch mankement.

Bron: www.bnr.nl