Beer advocaten

Tijd tikt door

19 november 2019 | Christa Wijnakker

Toen het spreekwoord ‘Tijd heelt alle wonden’ voor het eerst werd uitgesproken, rolde dat niet uit de mond van een benadeelde met personenschade. Het wachten op het proces-verbaal, het wachten op de medische eindtoestand, het wachten op re-integratie in werk, het wachten op een oordeel van een medisch deskundige of rechter, het tikt allemaal aan op de klok waarmee de tijdspanne van iemands geduld wordt aangegeven.  


Op ons Amsterdamse advocatenkantoor hoor je de geduldstijdbom bij cliënten tikken. De emotionele explosie die uiteindelijk volgt, is invoelbaar. Waarom maandenlang wachten op een reactie, medisch deskundigenbericht of zitting? Cliënten ervaren het wachten als tegenwerking, gebrek aan steun, begrip, respect.  


De tijd tikt voor mijn cliënten écht door, ook door de impact van wachten op hun levensgeluk. 

 

Sinterklaas, niet zwartepiet 

Dit blog schrijf ik niet om iemand de zwartepiet toe te spelen. Wij moeten samen manieren weten te verzinnen om tijdwinst te boeken. Ik kan vele mogelijkheden bedenken. 

Van verlanglijstjes voor Sinterklaas heb ik geleerd dat de kans groter is dat je krijgt wat je wilt, als je om iets reëels vraagt. Iets wat lijkt op wat al eerder is gegeven.

Goed voorbeeld van een afspraak die is gemaakt om het geduld van slachtoffers niet onnodig op de proef te stellen, is de Bedrijfsregeling schuldloze derde van het Verbond van Verzekeraars. Een verzekeraar neemt direct het regelen van de schade van een benadeelde op zich die niet heeft bijgedragen aan het ontstaan van een verkeersongeval. De betrokken verzekeraars zoeken vervolgens achter de schermen uit wie de schade daadwerkelijk vergoedt.

Als letselschadeadvocaat kom ik meer schuldloze derden tegen in mijn praktijk. Cliënten bij wie duidelijk is dat zij geen schuld hebben aan hun ongeluk, waarbij betrokken partijen alleen naar elkaar wijzen en mijn cliënt niet de helpende hand toesteken. Zoals de heer T., waarbij in de verkeerde hersenhelft was geopereerd door een fout van de chirurg of operatierobot. Of de heer S., die op een bouwplaats in een gat viel waarna diverse betrokkenen de schuld in elkaars schoenen wilden schuiven.

 

Verkortlijstje

Sinterklaasverlanglijstjes hebben mij ook geleerd dat, als je veel vraagt, je niet weet wat je krijgt. En ik weet precies wat ik wil hebben. Op mijn verkortlijstje staat dan ook één wens. 

Best Verbond van Verzekeraars,

Graag zouden (toekomstige) benadeelden van u een Bedrijfsregeling schuldloze derde krijgen voor arbeidsongevallen met meer dan één mogelijk aansprakelijke partij. Dat daar voorwaarden bij gelden, zoals bij de al bestaande Bedrijfsregeling, is vanzelfsprekend.

Op basis van het aansprakelijkheidsrecht heeft de werknemer zelden schuld aan het ontstaan van het ongeval en zal vaak tenminste één partij aansprakelijk zijn. Dit soort ongevallen kan tot jarenlange procedures leiden, terwijl niet de vraag is of, maar wie de schade moet vergoeden. Schade die steeds vaker ontstaat bij zzp’ers zonder arbeidsongeschiktheidsverzekering. De tijdsdruk die deze benadeelden ervaren vanwege het wegvallen van hun inkomen kan op zich invaliderend uitwerken.

Zou u dan ook - zo snel mogelijk ;) - willen nadenken over deze bedrijfsregeling? Tegen tijdwinst kan smartengeld niet op.

Met vriendelijke groet,

Christa

Amsterdam, 21 november 2019 


 

Heeft u vragen over dit blog, dan kunt u contact opnemen met de auteur, Christa Wijnakker.

Meer blogs